Blog > Komentarze do wpisu
Niekonwencjonalne projektowanie - rozmowa z ZEN Studios
Prezentujemy wywiad z pracownikami ZEN Studios – firmy publikującej świetne gry pinballowe, które ożywiają ten odrobinę zapomniany gatunek gier wideo. Z wywiadu dowiecie się, jak tworzą stoły pinballowe i jakie są ich plany na przyszłość:

Zen Studio

1. ZEN Studios stworzyło takie gry jak Zen Pinball, Marvell Pinball i Pinball FX. W Internecie trudno jest jednak znaleźć jakiekolwiek informacje na temat Waszej firmy. Może powiecie o sobie coś więcej i dlaczego nazwaliście się ZEN?

Staramy się nie ukrywać – zawsze możecie wejść na naszą stronę internetową www.zenstudio.com lub na naszą stronę na Facebooku i  tam dowiedzieć się, kim jesteśmy i co robimy. A skąd wzięła się nasza nazwa? Uważamy, że warto żyć według filozofii zen. Staramy się wypełniać jej założenia zarówno w pracy, jak i w życiu. Mamy takie powiedzenie: "Mniej życia, więcej zen", oznacza to, że należy się starać relaksować, a nie nadmiernie denerwować (co jest trudne w tej branży!). Dotyczy to również sposobu traktowania innych, a szczególnie pracowników i fanów.

2. Pinballe były bardzo popularne w czasach Amigi, które wspominam z rozrzewnieniem. Na graniu w Pinball Dreams, Illusions czy Slam Tilt spędzałem wiele godzin. Jeszcze jakiś czas temu myślałem, że ten gatunek nigdy do nas nie wróci. Dlaczego zdecydowaliście się na tworzenie pinballi? Jesteście fanami tego gatunku, czy po prostu staraliście się wypełnić niszę na rynku?

W naszej firmie pracują ludzie, którzy spędzili dziesiątki godzin i drobniaków na granie w pinballe. Powiedzieć, że kochamy ten gatunek byłoby niedopowiedzieniem – my mamy na jego punkcie lekką obsesję. Kiedy wymieszasz miłość do jakiejś gry i możliwość wypełnienia niszy na rynku, może przerodzić się to w sukces. Zespół pracował bardzo ciężko nad udoskonaleniem modelu fizyki, rozpracowywaniu konstrukcji stołów. Podejmowanie słusznego ryzyka przy projektowaniu gry może zaowocować czymś świeżym i fajnym. Wygląda na to, że nam się udało, nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z efektu końcowego.

Zen Studio inside


3. Mówisz, że zespół musiał nauczyć się projektować stoły. Może powiesz nam coś więcej o tym, jak projektuje się stoły pinballowe? Jak daleko jest od pomysłu do gotowego stołu?

Proces rozpoczyna się od klasycznego etapu projektowania: tworzymy pierwszy układ i reguły na papierze, później tworzona jest do tego trójwymiarowa geometria, dzięki której można przetestować projekt. Potem dodajemy wszystkie elementy graficzne, takie jak animowane postaci, efekty, etc. i dodajemy tekstury. Na koniec spędzamy jeszcze tydzień na odpowiednie oświetlenie stołu, aby był bardziej "żywy". W tym samym czasie nasi projektanci pracują nad zasadami stołu, dodają lampki, animacje matrycy punktowej, efekty dźwiękowe, punktacje,  teksty (w 7 językach) i pozycje menu.
Po etapie produkcji przechodzimy do etapu testowania, który zabiera jakieś 2-3 miesiące zanim możemy uznać stół za gotowy do wydania. Od początku do końca zajmuje to jakieś 6 miesięcy.

4. Czy macie jakieś złote zasady lub reguły, które stosujecie podczas projektowania, takich jak wielkość odstępów pomiędzy flapami czy umiejscowienie gwoździ?

Nie ma jednej "złotej zasady". Bardzo dużo zależy od  tematyki stołu i wizji projektanta. Zawsze pozostawiamy odrobinę wolności naszym projektantom, co zmniejsza ryzyko powtórzenia pomysłu z innego stołu. Ułożenie flapów i gwoździ jest krytyczne dla prawidłowego działania stołu, więc przykładamy się do tego bardzo. Stół Paranormal są najbardziej szalone jeśli chodzi o ilość flipperów – jest ich na stole aż 10!

Zen Studio inside


5. Dobrze, że wspomnieliście o stole "Paranormal", który jest stołem w Zen Pinball. Z ręką na sercu powiem, że widziałem wiele rzeczy [jeśli chodzi o pinballe] ale czegoś tak zakręconego i zrobione z takim rozmachem jeszcze nie. Skąd wzięliście pomysł i jak wam się udało zrobić stół z takich rozmachem i fantazją :)? Czy można wymyśle coś bardziej zwariowanego jeśli chodzi o pinballe ?

Całkowicie się zgadzamy! "Paranormal" jest niesamowitą i zwariowaną mieszanką, ale na koniec bardzo nam się podobało, co stworzyliśmy. Sam proces projektowania był niekonwencjonalny – siedzieliśmy wspólnie przy stole rzucając pomysły i zgodziliśmy się wszyscy, że ten stół musi wprowadzać "flipperowe szaleństwo". Ktoś wtedy zasugerował, że możemy zrobić coś w klimacie "Z archiwum X" i tak narodził się ten stół. Połączyliśmy 2 świetne pomysły i zaczęliśmy nad nimi pracować. Na naszych tablicach są inne dziwne pomysły, niektóre czekają na wprowadzenie przy pomocy odpowiedniej tematyki, inne po prostu wkładamy do stołów. Kluczem do sukcesu jest trzymanie się wymagań tradycjonalistów pinballowych i nie wprowadzać  zbyt wiele wolności i zmian, na które pozwalają nam gry wideo.

6. Jak już jesteśmy przy Zen Pinball. Czy fani tej serii Pinballi mogą liczyć na jakieś nowe stoły i czy będą one zrobione z takim rozmachem jak ten ostatni Paranormal?

Jesteśmy w trakcie tworzenia nowych stołów ZEN Pinball. Być może już w następnym miesiącu jakiś opublikujemy. Chcielibyśmy, aby każdy nowy stół był jeszcze bardziej szalony niż "Paranormal". Naszym celem jest wydawanie nowych stołów, długotrwałe wspieranie naszych gier i ciągłe poszerzanie dostępnych opcji.

Zen Studio inside


7. Wiadomo, że powstanie jeszcze kilka stołów do Marvel Pinball, chociażby Capitan America, czy czytelnicy bloga mogliby się dowiedzieć coś o waszych przyszłych planach? Będziecie dalej robić Pinballe, czy zamierzacie zrobić coś całkowicie nowego? Jeśli tak to jak długo ostatni wasz produkt będzie wspierany?

Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to chcemy jak najmocniej wspierać Marvel Pinball. Na wszystkie nasze gry patrzymy jak na inwestycje długoterminowe, będziemy je wspierać jak najdłużej. Pinball FX2 został stworzony jako łatwa do aktualizowania platforma, tak więc każdy nowy stół można bez problemu zmienić, a wszystkie stoły można znaleźć w jednym miejscu. To samo chcemy zrobić z PlayStation®Network. W przyszłym roku ogłosimy kilka rozpoznawalnych, WIELKICH marek oraz sporą ilość naszych własnych pomysłów. Fani naszych gier mogą być pewni, że inwestycja w gry ZEN Studios nieźle im się opłaci przez długi okres czasu.

8. Czy Zen Pinball pojawi się na X Boxie i czy Pinball Fx 2 na Ps3 ?

Nie jest to prawdopodobne. Microsoft i Sony lubią zawartości, które mają tylko u siebie, a my lubimy ich uszczęśliwiać. Bardzo prawdopodobne jest, że wprowadzimy system-platformę na PS3 podobną do Pinball FX2, ale pod inną nazwą. Niektóre stoły z ZEN Pinball wydamy też do Pinball FX2...;-)...

9. Czy moglibyście naszym czytelnikom w kilku słowach opisać węgierską branżę gier komputerowych? Jak duża jest? Jakie są inne tytuły oprócz Marvel Pinball i Zen Pinball w które gracze mogą zagrać i jakie są perspektywy

Ostatnie kilka lat nie były zbyt łaskawe dla węgierskich firm, co widać choćby po bankructwie Stormregion, firmy znanej ze świetnych strategii. Zawsze jest nam przykro, kiedy słyszymy o problemach innych firm, szczególnie tych węgierskich.
Nawet mimo tych problemów węgierska scena developerska jest całkiem aktywna i wciąż rośnie. Powstają nowe, lokalne studia, jak i oddziały ogromnych firm międzynarodowych, takich jak Crytek, który otworzył studio w Budapeszcie dla więcej niż 100 ludzi. Coraz więcej małych firm wymyśla naprawdę ciekawe rzeczy. Mamy nadzieję, że już niedługo gracze się o tym przekonają. A na jakie gry warto zwrócić uwagę? Bardzo podoba mi się "Perpetuum", nowe MMORPG science-fiction!

Zen Studio inside

10. Jaki waszym zdaniem rok 2011 będzie dla graczy?

Prognozy na 2011 wydają się mieszane. W 2010 widzieliśmy, jak Microsoft i Sony wchodzą na rynek kontrolerów ruchowych i ciekawi nas, jakie jeszcze innowacyjne rozwiązania wprowadzą. Temat 3D wydaje się bardzo ważną sprawą, już niedługo zobaczymy, czy konsumenci gotowi są do kupowania telewizorów i gier w 3D. 3DS wygląda interesująco, trzeba przyznać, że Nintendo od kilku lat wie, co robi. Oprócz  tego 2011 będzie zapewne rokiem dalszego rozwoju dystrybucji cyfrowej, a coraz więcej ludzi zacznie kupować gry z półki cenowej $10 - $15. Myślę, że gracze znaleźli już swoje miejsce pomiędzy wielkimi produkcjami a mniejszymi grami, które po prostu się włącza i w nie gra.

11. Czy może chcielibyście coś naszym czytelnikom na koniec tego wywiadu powiedzieć ?

Chcemy podziękować wszystkim, którzy wspierają ZEN Studios. Naprawdę lubimy to, co robimy, szczególnie patrząc na to, gdzie zaczynaliśmy i gdzie jesteśmy teraz. Jeszcze w tym roku możecie spodziewać się po nas nowych stołów oraz kilku gier zupełnie niezwiązanych ze światem pinballi (o tym opowiemy już wkrótce!). Rock on 2011.

 

Rozmowa została przeprowadzona z Zsolt Kigyossy - Dyrektor zarządzający Zen Studio

Super mega specjalne podziękowania dla mpiwo za pomoc w tłumaczeniu. Dzięki ogromne.

czwartek, 03 lutego 2011, branza_gier

Polecane wpisy

Komentarze
grytyczny
2011/02/03 20:21:17
No, no, kolejny atak z grubej rury - gratulacje!
PS3 Trophy Hunters: trofea, poradniki do gier na PlayStation 3 po Polsku
redakcja