Blog > Komentarze do wpisu
Heavy Rain - Fakty i mity

Dawno o żadnej grze nie było tak głośno. Przyznam się szczerze, że sam wpadłem w sidła machiny promocyjnej gry Heavy Rain. Kolejne filmiki rozpalały moje wyobrażenia o tej grze. Wierzyłem, że to będzie hit i to mega. Z drugiej jednak strony  czytałem różne recenzje, które mój zapał mocno studziły. Heavy Rain skończyłem tego samego dnia co kupiłem. Gra wywołuje naprawdę wiele emocji, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Postaram się w tym artykule odpowiedzieć na parę pytań dotyczących tej gry. Ten kto się nie przekonał do tej pory i jeszcze jej nie kupił, może po tym artykule zmieni zdanie albo utwierdzi się w przekonaniu, że to gra nie dla niego. Ten kto gre skończył może ma inne zdanie w kwestiach, które poruszyłem w tym artykule i zechce się nimi podzielić np. napisać wprost, że się nie znam i wypisuje głupoty.


QTE - Quick Time Events
Na początku myślałem, że ten system przypomina oglądanie filmu na zepsutym video. Człowiek ogląda film a video co chwila robi mu psikusa zacinając się i wyłączając. Wtedy widz jest zmuszony do naciśnięcia odpowiedniego klawisza na pilocie. Myślałem, że tak właśnie będzie..... Okazało się, że system sterowania grą QTE sprawdza się znakomicie. Nie sprowadza się to tylko do wciskania co jakiś czas klawiszy na padzie. Kiedy dzieją się jakieś większe akcje, jak np. walka,  trzeba się trochę natrudzić we wciskaniu w odpowiedniej kolejności klawiszy. Nie jest to takie łatwe jak wygląda na filmikach. Latające myśli dookoła głowy też nie są jakieś uciążliwe i wkurzające. Do wszystkiego można się bez problemu przyzwyczaić.


„Zagraj w tą grę tylko raz”

Tak powiedział producent tej gry, David Cage. Jest to zdanie błędne i wypowiedziane niepotrzebnie. Po przejściu tej gry od razu miałem ochotę przejść ją jeszcze raz. Po pierwsze ciekawiło mnie jakie spotka mnie zakończenie gdy podejmę inne decyzje. Gdy skończyłem grę narodziło się wiele pytań, które chciałem sprawdzić przechodzą ją ponownie. Po drugie wszystkich trophies za pierwszym razem zdobyć się nie da a dla niektórych, tak jak dla mnie, jest to problem. Dałem pograć w Heavy Rain mojej dziewczynie. Każdemu, kto ma ten tytuł, polecam zabawę polegającą na patrzeniu jak gra ktoś inny. Okazuje się, że ta druga osoba, a w moim przypadku moja dziewczyna, generuje całkowicie inną historię. Mam wrażenie, że nawet gdybym ja kilka razy grał, to pewnych, które zrobiła moja dziewczyna bym nie zrobił, co bezpośrednio wpłynęło na cała historię w grze.

Heavy Rain



Interaktywny film/Gra jak film

Jest to bardzo popularne ostatnio hasła. Stosuje się go bardzo często do bardzo wielu gier. Pierwszy raz z czymś takim spotkałem się w Uncharted 2. Kto nie pamięta reklamówek Sony pokazujących, że głupia blondynka myśli, że Uncharted 2 to film. Powiedzmy sobie szczerze. Nie chciałbym iść do kina na film Uncharted 2. Zanudziłbym się na śmierć. Co innego Heavy Rain. Chyba, żadna gra nie była tak blisko filmu jak ten tytuł. Jeśli istnieje coś takiego jak Interaktywny film w postaci gry to właśnie Heavy Rain jest najbliższe tego. Gra ma super ujęcia, bardzo fajny montaż i grę aktorską. No i możemy generować poprzez odpowiednie decyzję całą fabułę. Bardzo fajnie się ogląda a dokładnie patrzy jak ktoś inny gra w ten tytuł.

 

Heavy Rain


Błędy w fabule
Bardzo często spotykałem się z tą wadą. Gra jest fajna, ale ma mnóstwo błędów w fabule i pewne rzeczy są nielogiczne. Gdy pierwszy raz ją przeszedłem nie zauważyłem jednak żadnych rażących. Grając drugi raz też nic mi w oko nie wpadło. Chciałbym więc zadać pytanie: Czy jest to może wielka wada tej gry? Czy ktoś może mi wskazać palcem film, w którym nie ma błędów/wpadek albo pewne rzeczy są bez sensu a po obejrzeniu filmu nie nasuwa się pytanie "a czemu nie zrobił inaczej"? Odpowiedź jest bardzo prosta. W praktycznie każdej produkcji filmowej takie błędy się zdarzają. Czy Heavy Rain to wyjątek, który takich błędów ma być pozbawiony ?

Heavy Rain



Grafika
Powiem szczerze, że jest już pozamiatane jeśli chodzi o grafikę w grach. Żaden tytuł nie zrobił na mnie takiego wrażenia jak Heavy Rain. Powiem krótko: jest grafika w grach i Heavy Rain. To nowa jakość w tym temacie. Ciężko będzie kolejnym grom przebić jakościowo to, co było w Heavy Rain i uniknąć porównań do tego tytułu. Dodatkowo technologia, a dokładnie mówiąc manewr polegający na tym, że przeniesiono twarze prawdziwych aktorów do gry, dał rewelacyjny efekt. Dlatego też nie do końca polecam odpalanie gry z polskim dubbingiem.

Przełomowa gra/Gra roku

Może za wcześnie takie prognozy, ale wydaje mi się, że ta gra może być grą roku, albo co najmniej tytułem, o którym będzie się bardzo dużo mówić. Już teraz inspiruje on graczy do różnej twórczej działalności a to ukazuje, że nie przeszedł bez echa. Nie wolno zapomnieć, że Heavy Rain nie jest dla każdego. Jest to gra wymagająca, trudna i nie polegająca wyłącznie na bieganiu z punktu A do punktu B, więc pewnie wiele osób się rozczaruje tym, że trzeba pomyśleć lub sobie coś przypomnieć. Gra zrobiła na mnie tak ogromnie pozytywne wrażenie, że przechodzą mnie ciarki przerażenia na myśl, że miałbym teraz zagrać np. w Alien VS Predator. Niestety takie gry po przejściu Heavy Raina wydają mi się proste a wręcz prostackie.

 

Heavy Rain


Hype
Dzień przed premierą mocną motywacją do kupienia Heavy Raina była chęć stworzenia artykułu pod tytułem "znowu stałem się ofiarą hype".  Taki artykuł jednak nie powstał, bo nie miałoby to żadnego sensu. Ta gra nie jest przehypowana i chwała im za to.


Heavy Rain był warty wydania 180 zł. Jeśli ktoś chce zagrać w tytuł, który inspiruje i jest nową jakością na rynku to powinien sięgnąć do kieszeni po kasę. Jeśli jednak ktoś uważa, że strzelanie do potworów to szczyt jego możliwości to powinien tą grę omijać szerokim łukiem.

Są gry i jest Heavy Rain.

A jakie są Wasze opinie na temat tej gry?

piątek, 05 marca 2010, branza_gier

Polecane wpisy

Komentarze
wypisany
2010/03/06 20:33:48
Aż żal, że nie mam PS3...

BTW, odpisałem na maila. Przepraszam, że tak późno.
-
2010/03/06 21:44:55
ja na Heavy Rain jeszcze... poczekam. A dokładniej na to, o czym autorzy ww. produkcji przebąkiwali, czyli o możliwej obsłudze Arc przez Heavy Rain (gdyż nawet pod takie sterowanie gra była pisana). Bo tak sobie wyobrażałem od początku tą (tę?) grę- jako tytuł idealnie nadający się pod kontrolery ruchu i w takiej formie jestem gotowy dać za tą grę żądane 190 zeta. I mimo, że do gry byłem bardzo sceptycznie nastawiony, to nawet demo skłoniło mnie do ciepłego myślenia o tej produkcji. W sumie to mógłbym nawet dzisiaj ją kupić, ale nie chcę psuć sobie ewentualnej przyjemności zagrania w to Arc'iem :)

Cieszy też to, że kolejni deweloperzy myślą o tworzeniu takich gier i to tak, jak sobie wyobrażam takie gry - czyli przy użuciu Natala i Arc. Taką grę chce zrobić Suda-51. Przyszłość tego gatunku gier zapowiada się więc dla mnie interesująco :)
-
Gość: Waco, *.dynamic.chello.pl
2011/02/08 09:49:45
Dla mnie MISTRZOSTWO ! jedna z lepszych gier na PS3, poprostu kapitalna grafika,efektowna muzyka,gra na emocjach,innowacyjnośc.Wreszcie Quantic Dream zrobil gre na ktora czekalem,a nie jak wiekszosc gier to chodzenie i naparzanie w kolko jedno i tego samego,tutaj jak juz wspomnialem jest gra na emocjach,podjecie decyzji w ulamkach sekund,domysly kto moze byc zabojca(niekiedy brak słów by to pozytywnie opisać)w to poprostu trzeba ZAGRAĆ i nie jeden raz jak mowi David Cage!
-
Gość: Fafik005, 213.77.7.*
2011/04/28 10:21:09
Tym zdaniem, cytuję, "Zagraj w tą grę tylko raz
Tak powiedział producent tej gry, David Cage. Jest to zdanie błędne i wypowiedziane niepotrzebnie" to Panie Autorze błysnąłeś intelektem. Nawet nie musiałem czytać, czy słuchać wypowiedzi producenta gry, aby zrozumieć, że słowa "Zagraj w tą grę tylko raz" są wyzwaniem rzuconym graczowi mówiącym, że nie da się w nią zagrać tylko raz. Także "Panie Autorze" tego artykułu proszę, zanim zacznie się Pan wypowiadać, czytać (czy słuchać) ze zrozumieniem. Tak swoją drogą po tym zdaniu widzę, że mógł Pan nie zrozumieć części gry Heavy Rain. P.S. Mój komentarz to kara za widoczną w Pana tekście dyskryminację gustu graczy, którzy nie wymagają od gry fabuły, a jedynie żeby usiąść przed TV i postrzelać sobie 30 min na jakiejś grze. Autorem tego artykułu jest pewnie jakiś zapalony gracz co świata dziennego poza Tv czy monitorem nie widzi i nie dociera do niego, że dużo ludzi nie lubi gier które pochłaniają dużo czasu (czyli fabularnych), a jedynie popykać sobie w jakąś "bezfabularną" strzelankę, w oczekiwaniu nim żona i dzieci zdecydują się i wybiorą co nałożyć na obiad do teściów. Także "Panie Autorze" o gustach się nie dyskutuje.
-
Gość: Fafik005, 213.77.7.*
2011/04/28 10:25:09
Dodam, że sam lubię gry z "mocną fabuła" i takie mnie wciągają, ale tylko człowiek o wąskich horyzontach nie widzi nić poza swoimi własnymi poglądami oraz swoim gustem
-
Gość: huh, *.siedlce.vectranet.pl
2011/10/07 17:59:55
Gra może nie do końca tak świetna jak ja opisujecie . Nie macie wrażenia że mało zależy od gracza a tak naprawde gra polega na oglądaniu fabuły którą tylko w pewnym stopniu kontrolujemy?
-
Gość: , 91.233.138.*
2012/02/04 03:18:01
gra świetna chyba najlepsza w jaka grałem na ps3
PS3 Trophy Hunters: trofea, poradniki do gier na PlayStation 3 po Polsku
redakcja